NÄÄSVILLE RY JA LIELAHDEN K-CITYMARKET TARJOAVAT YHDESSÄ KAUPPAKASSIAPUA
On aurinkoinen huhtikuun aamu Lielahdessa. Kello on muutaman minuutin yli 8, kun Marianne Myllymaa saapuu K-Citymarketiin, kaivaa taskustaan käsidesipullon, puhdistaa huolellisesti kätensä ja laittaa kertakäyttösuojakäsineet, ennen kuin hän ryhtyy keräämään edellispäivänä listaan kirjattuja tavaroita ostoskärryyn.
Vielä pari viikkoa sitten Nääsville ry:n muistiasiantuntija veti ikäihmisille aivotreenejä ja antoi asiakkaille elintapaohjausta. Nyt hän toimittaa ruokakassiapua yhdessä työkavereidensa kanssa eri puolille kaupunkia eläkeläisille ja muille riskiryhmään kuuluville, joiden arkea varjostaa todellinen hätä.
Yhdistys ottaa vastaan asiakkaiden tilauksia puhelimitse maanantaista perjantaihin klo 8.15–10. Myllymaa kertoo, että viime viikolla yhdistyksen työntekijät toimittivat perille yhteensä 155 tilausta – ja trendi on nouseva.
UUSI STRATEGIA PARISSA PÄIVÄSSÄ
Tamperelainen Nääsville edistää kotona asuvien ikäihmisten sekä kehitysvammaisten elämänlaatua ja aktiivista elämäntapaa. Yhdistyksen toimintaa rahoittavat Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA ja Tampereen kaupunki. Kun Suomessa astui voimaan poikkeuslaki, myös kolmannen sektorin toimijat joutuivat keskeyttämään valtaosan vakiintuneista käytänteistään.
– Meille oli jo tulossa lomautukset, kun STEA lähestyi järjestöjä ja kehotti pohtimaan vaihtoehtoisia toimintamalleja kohderyhmiemme tukemiseksi korona-aikana. Olin juuri lukenut jutun K-Marketin kuljetuspalvelusta ja tajusin, että se olisi sellaista työtä, jota tarvitaan ja jonka me voisimme toteuttaa, Marianne Myllymaa kertoo.
Hyppy uuteen oli nopea, sillä Nääsvillen toiminta muotoiltiin uusiksi kahdessa päivässä.
– Yhdistyksemme oli mahdollista reagoida ketterästi, koska meillä on pieni byrokratia, Nääsvillen kehityspäällikkö Anu Havas sanoo. Hän huomauttaa, että myös kauppakassiavussa on kyse Nääsvillelle ominaisesta asiakastyöstä eli vanhojen ihmisten tukemisesta. Uuden näkökulman ansiosta yhdistyksen kaikki 15 työntekijää pystyivät jatkamaan työtään. Ensimmäiset tilaukset otettiin vastaan torstaina 26.3., ja kauppakassit vietiin asiakkaille seuraavana päivänä.
ASIAKKAIDEN TOIVEET TOTEUTETAAN
Marianne Myllymaa työntää ostoskärryä, johon hän on lastannut myös kaksi koria. Pitkät listat edessään hän lastaa elintarvikkeita: banaaneja, leipää, sämpyläjauhoja, kananmunia, aurinkokuivattuja tomaatteja…
– Alkoholia, tupakkaa ja jäätelöä emme toimita, mutta muutoin toteutamme asiakkaiden toiveita. On liikuttavaa, miten moni alkaa selittää, kun tilauslista sisältää vaikkapa Fazerin sinistä. Ehkä se johtuu varsinaisesta työstämme, mehän kannustamme asiakkaita elintapamuutoksiin. Tietenkin me viemme suklaata, kun se on heille tärkeää. Elintarvikkeiden lisäksi kauppakassiin on tilattu mm. Tena-tuotteita ja huulirasvaa.
Nääsvillen työntekijät kuljettavat kullekin asiakkaalle enintään kahden muovikassillisen verran elintarvikkeita.
– Jouduimme tekemään rajoituksen, koska jotkut halusivat tilata peräkontillisen verran tavaraa, eräskin asiakas tilasi 10 kiloa perunoita. Minun tehtäväni on huolehtia työntekijöistä, eikä ole mitään järkeä, että heiltä vaurioituisi selkä tai olkapäät raskaiden kantamusten kanssa. Myös työajoista on pidettävä kiinni, vaikka korona-aika onkin. Kukaan meistä ei veny loputtomiin, Anu Havas muistuttaa.
KAIKEN YTIMESSÄ ON LUOTTAMUS
Nääsville ry toimittaa kauppakassit yhteistyössä kolmen kauppiaan kanssa: Lielahden Citymarketin Marko Strandin, K-Supermarket Kuninkaankulman Mikko Salmian ja Linnainmaan Citymarketin Ari Kuittisen kanssa. Myllymaan mukaan trio suhtautui sekä keskinäiseen että kolmannen sektorin kanssa tehtävään yhteistyöhön hyvin myönteisesti.
– Oli huippua nähdä, etteivät kauppiaat ajatelleet asioita pelkästään kauppakohtaisesti vaan heille kaikille kauppakassiavun asiakas oli tärkein; se, että voisimme yhdessä auttaa mahdollisimman montaa ihmistä tässä vaikeassa tilanteessa.
Marko Strand korostaa, että ratkaisuun vaikutti ennen kaikkea se, että yhteistyökumppanina on vastuullinen toimija.
– Tällaisena aikana liikkeellä on monia hyvää tarkoittavia ihmisiä, mutta myös niitä, jotka ovat valmiit huijaamaan heikompiosaisia. Teemme mielellämme monenlaisia yhteistyöjuttuja ja tuemme hyväntekeväisyyttä, joka oikeasti menee perille.
– Myös se, että Nääsvillen ehdotus oli huolella mietitty niin tilausten, ostosten keräämisen, kuljetuksen kuin laskutuksenkin osalta, teki päätöksenteon helpoksi. Olen 1990-luvun lopulla tehnyt toisella paikkakunnalla vastaavanlaista työtä, jolloin hoidimme vuodessa noin 4 300 kotiinkuljetusta. Asiakkaisiimme kuului myös iäkkäiden ihmisten palvelutalo ja erityisasumisen yksiköitä. Tiesin, miten homman tulisi toimia, ja Nääsvillen suunnitelmat olivat realistisia.
HYGIENIA JA TURVALLISUUS OVAT TÄRKEITÄ
Luottamuksesta puhuu myös Anu Havas. Nääsvillen kauppakassiavun toteuttamisesta ovat vastuussa yhdistyksen omat koulutetut ammattilaiset, jotka ovat tottuneet työskentelemään ikäihmisten ja kehitysvammaisten kanssa.
– Vapaaehtoisten vastuullinen perehdyttäminen vaatii aikaa. Kyse ei ole ainoastaan siitä, millaisia tehtäviä on tarkoitus tehdä, vaan siitä, kuinka luotettava ihminen on.
Ennen kuin Nääsville aloitti kauppakassien toimittamisen, työntekijät tutustuivat kauppojen tiloihin ja kävivät yhdessä läpi hygieniaan liittyvät ohjeistukset: missä voi pestä kädet, miksi käsidesiä käytetään, miten käsineet poistetaan bakteeritartunnat minimoiden, miten kauppakassit luovutetaan asiakkaille jne.
Marko Strandin mukaan asiakkaat kysyvät nyt usein, onko kaupassa turvallista asioida.
– Toimimme kuten jokaisen vastuullisen kaupan tulee toimia ja noudatamme kaikkia terveydenhuollon ammattilaisten meille antamia neuvoja ja suosituksia. Olemme tehostaneet siivousta, hankkineet suojapleksit kassoille sekä kiinnittäneet erityistä huomiota hyvän hygienian merkitykseen asiakkaiden ja henkilökunnan terveyden suojelemiseksi.
KAUPPAKASSIEN KULJETUS ON MAKSUTONTA
Nääsvillen työntekijät hoitavat kauppakassiavun pääsääntöisesti pareittain, koska se on tehokkaampaa. Tilauksia yhdistys saa päivittäin 30–40, ja liikkeellä on joka arkipäivä 4–5 autoa. Rahoittaja mahdollistaa sen, että kauppakassien kuljetus on asiakkaille maksutonta.
Työntekijät eivät käsittele lainkaan käteistä rahaa, vaan Nääsvillelle on luotu tilit kaikkiin kolmeen kauppaan, jotka laskuttavat yhdistystä kahdesti kuukaudessa. Asiakkaille lasku lähtee kerran kuukaudessa. Tähän asti Anu Havas on tehnyt laskut Nääsvillen asiakkaille, mutta kauppakassiavun myötä laskutus on ulkoistettu tilitoimistolle.
– Se on järkevää, koska näin säästämme aikaa ja voimme tehdä sitä työtä, jota osaamme parhaiten: auttaa ikäihmisiä ja muita avuntarvitsijoita nyt korona-aikana.
MITÄ TAPAHTUU KORONA-AJAN JÄLKEEN?
Kysymys asiakkaiden antamasta palautteesta nostaa kyyneleet silmiin molemmille Nääsvillen työntekijälle. He tietävät tekevänsä arvokasta työtä, sillä kauppakassiapu on osoittanut, että Tampereella on suuri määrä ihmisiä, joilla on todellinen hätä eikä ketään, joka voisi auttaa heitä korona-aikana.
– Ihmiset ovat todella onnellisia ja kiitollisia, kun he saavat tilaamansa ostokset. Asiakkaissamme on paljon senioreita ja sairauseläkkeellä olevia, jotka eivät pääse itse tekemään ostoksia. Olemme saaneet tilauksia myös ihmisiltä, joilla on rankat syöpähoidot kesken ja vastustuskyky siksi heikko.
– Nyt lähinnä askarruttaa se, miten kauppakassiapua tilanneet ihmiset pärjäävät sen jälkeen, kun koronatilanne helpottaa. Kuinka moni heistä ajattelee, että tällainen palvelu jatkuu? Me joudumme kuitenkin jossakin vaiheessa lopettamaan kauppakassiavun ja palaamaan normaalikäytäntöihimme. Kuka auttaa heitä silloin?
KAUPPAKASSIAPUA KORONAPANDEMIAN AIKANA
NÄÄSVILLE RY ottaa vastaan senioreiden kauppatilauksia ma–pe klo 8.15.–10.00. Ostokset toimitetaan seuraavana päivänä, perjantaina tehdyt tilaukset viedään maanantaina. Mikäli asiakas antaa luvan, hän saa kauppakassin mukana jumppaohjeet ja aivopähkinätehtäviä. Soita numeroon 050 377 0463, 050 406 7160 tai 050 340 9783.
MUMMON KAMMARI auttaa välttämättömissä ruokaostoksissa yli 70-vuotiaita tamperelaisia ikäihmisiä. Tilauksia otetaan vastaan ma–to klo 9-11. Ostokset toimitetaan seuraavana päivänä. Kauppapalvelu on tarkoitettu niille, joilla ei ole omaisia tai naapuriapua käytettävissä tai joilla ei ole kaupungin kotihoidon tai muiden palveluntuottajien kotipalveluita. Soita numeroon 03 219 0711.
TAMPEREEN MIELENTERVEYSSEURA ja EHKÄISEVÄ PÄIHDETYÖ EHYT MIELIKAHVILA-hanke auttaa kaikkia risikiryhmään kuuluvia iästä riippumatta. Asiointiapupyyntöjä otetaan vastaan ma–pe klo 9–17. Vapaaehtoiset toimivat myös viikonloppuisin ja iltaisin. Soita numeroon 044 762 4307. Voit lähettää viestin myös sähköpostitse jussi.huuskonen@mielikahvila.
TAMPEREMISSIO tarjoaa kauppakassiapua yli 70-vuotiaille ja muille koronaviruksen riskiryhmään kuuluville. Apupyyntöjä otetaan vastaan ma–to klo 9–11. Soita numeroon 040 198 6128.
AAMULEHTI ja PIRKANMAAN OSUUSKAUPPA tarjoavat paikallisten urheiluseurojen avustuksella kauppakassiapua Pirkanmaan alueen ikäihmisille. Tilauksia otetaan vastaan ma–pe klo 9–12. Soita numeroon 0800 94045. Voit myös lähettää ostoslistan ja yhteystietosi sähköpostitse kauppakuljetus@aamulehti.fi.
Useat K-ryhmän ruokakaupat tarjoavat kotiinkuljetuspalvelua. Katso tiedot osoitteesta → k-ruoka.fi/kauppa. ←
TULE! MUKAAN JÄRJESTÖJEN VERKOSTOON
Rientolan Setlementin, Kansalaistalo Mansikkapaikan ja Sopimusvuori ry:n yhteinen Tule! Tulevaisuus toi meidät yhteen -hanke lisää asukkaiden osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia sekä edistää paikallisten järjestöjen yhteistyötä. Esittelemme kolmivuotisen hankkeen aikana Lielahden, Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen alueen toimijoita ja yhteistyökumppaneitamme.